کد مطلب:152206 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

ضامن قرار دادن حضرت ابوالفضل برای مادر و عمل نکردن
یكی از تلامیذ صاحب ریاض گفت: والده ی یكی از اهل علم (حاج میرزا خلیل تهرانی) در تهران فوت كرده بود و جنازه اش را به كربلا آوردند تا دفن كنند. هنگامی كه وی جنازه مادر را دید متوجه شد كه دماغ او شكسته است. چون از سبب آن سؤال كرد، گفتند: تابوت از بالای اسب بر زمین افتاد و دماغ او شكست.

بالاخره فورا جنازه را برای طواف به حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام آورد و عرض كرد: آقا، نماز مادرم صحیح نبود، شما شفاعت كنید كه او را عذاب نكنند، من ضامن هستم كه پول پنجاه سال نماز او را بدهم تا بخوانند. این را گفت و سپس جنازه را دفن نمود.

مدتی گذشت، شبی در خواب دید مادرش را بر درختی آویخته اند و می زنند.


گفت: چرا مادر مرا می زنید؟! گفتند: ابوالفضل العباس علیه السلام حكم فرموده است. گفت: آخر برای چه؟!

گفتند: اگر می خواهی وی نجات یابد، فلان مبلغ را بده تا او را نزنیم، چون از خواب بیدار شد و اجرت پنجاه سال نماز استیجاری را به قرار مرسوم آن زمان حساب كرد، دید مطابق با همان مبلغ است كه در خواب گفته اند! لذا آن وجه را نزد صاحب ریاض، مرحوم آقا سید علی طباطبائی قدس سره برد كه ایشان به افرادی بدهند، تا برای مادرش نماز بخوانند.

در این خواب، عبرتی است برای توجه به حقوق الهی و ترك مسامحه در ادای آنها، برای هر كسی كه به دیده ی اعتبار در آن نگرد. [1] .



[1] چهره ي درخشان، ج 1، ص 328 به نقل از شخصيت حضرت ابوالفضل عليه السلام ص 65 - ترجمه دار السلام نوري ج 2، ص 241 - كبريت احمر ص 165 - خصائص العباسية ص 220.